Δημόσια Εκπαίδευση: Η ώρα των Σκάουτερ!

του Ιωάννη Ελ. Κυμιωνή, Δικηγόρου*

Ι. Σκάουτερ : επαγγελματίας, που αναζητεί νέους ταλαντούχους παίκτες για λογαριασμό μίας αθλητικής ομάδας, «κυνηγός ταλέντων» <αγγλ. scout(er) – Σκάουτινγκ : αναζήτηση νέων ταλαντούχων αθλητών από σκάουτερ  <αγγλ. scouting [Χριστόφορος Γ. Χαραλαμπάκης  (επιμ.) Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας, ΕθνικόΤυπογραφείο, Αθήνα 2014]. Για τους φίλαθλους και τους περί το χρηματιστήριο του σύγχρονου επαγγελματικού αθλητισμού όλων των αθλημάτων τυρβάζοντες πολύ οικείος ο όρος και αποδεκτός ο ρόλος, για τους γονείς ταλέντων στα sport σχεδόν ένας ... Μεσσίας (!),  που θα πάρει και θα εκτοξεύσει το μικρό θαύμα - βλαστάρι τους στο αθλητικό στερέωμα (και αθλητικό χρηματιστήριο...) – και μάλιστα χωρίς αυτό να θεωρείται ... «παιδομάζωμα»! Σε κάθε περίπτωση ο σκάουτερ είναι απαραίτητο και βασικό στέλεχος πλέοντων οργανωμένων καθετοποιημένων πολυεθνικών αθλητικών οργανισμών, που διαρκώς αναζητούν λύσεις και διαρκή ανανέωση στην διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού τους. Καλά όλα αυτά – με την Δημόσια Εκπαίδευση τι σχέση μπορεί να έχει αυτός;

ΙΙ. Απαίτηση των καιρών και μόνη λύση πιά στο αδιέξοδο της Κρίσης  της Ελληνικής Κοινωνίας και της Υφεσης της Εθνικής Οικονομίας είναι το τρίπτυχο έρευνα / καινοτομία / εκπαίδευση. Οχι στα λόγια όμως. Και ενώ οι βραχυπρόθεσμες λύσεις είναι συγκεκριμμένες λόγω συγκυρίας κορονοϊού και πολεμικής και ενεργειακής κρίσης διεθνώς (λχ ώθηση στην Οικονομία με ευρύ Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, άμεση αξιοποίηση των δυνατών σημείων της Ελληνικής Οικονομίας, της Εμπορικής Ναυτιλίας, του τουρισμού, της Εφοδιαστικής αλυσίδας, της πετρελαϊκής και ενεργειακής βιομηχανίας, της γεωργίας, της μεταλλουργικής και λατομικής βιομηχανίας),  οι μεσομακροπρόθεσμες – με ορίζοντα δεκαπενταετίας – δεν είναι δεδομένες, για να μην αναφερθεί ότι δεν έχουν ερευνηθεί. Ωστόσο η επένδυση στην Εκπαίδευση είναι η πρώτη και η κύρια κρατική υποχρέωση σύμφωνα με τους Διεθνείς Οργανισμούς (ΟΟΣΑ, Παγκόσμια Τράπεζα, ΔΝΤ, ΕΕ, ΟΥΝΕΣΚΟ) και τους αντίστοιχους Ιδιωτικούς Φορείς της παγκόσμιας Οικονομίας. Μία διορατική έκφανση μίας τέτοιας επένδυσης στην εκπαίδευση με χαμηλό έως αμελητέο μάλιστα δημοσιονομικό αποτύπωμα, αλλά δυσανάλογα δημιουργικό και θετικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, είναι η αναζήτηση στην Χώρα μας και η ανάδειξη των προσώπων με ταλέντα και δυνατότητες από την Εκπαίδευση κάθε κατεύθυνσης και η παροχή σε αυτά των δυνατοτήτων μέσω της εξειδικευμένης γνώσης και κατάρτισης, για να αναπτυχθούν οι αρετές και οι ικανότητές τους. Καλό όλο αυτό, αλλά πώς θα γίνει;

ΙΙΙ. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) επωμίζεται πιά βαρύ φορτίο εν είδει Τιμίου Σταυρού ως άλλος Σίμων ο Κυρρηναίος. Αμεσα χρονικά, δηλαδή εντός του ημερολογιακού έτους 2022 και, ει δυνατόν, από την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους (01.09.2022-2023) με βάση τις ευχέρειες από το πρόσφατα ψηφισθέν ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο και αναλυτικό πρόγραμμα για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το ΥΠΑΙΘ (α) πρέπει να εκπονήσει εντός του Θέρους 2022 Ειδικό Πιλοτικό Πρόγραμμα τριετούς διάρκειας, (β) πρέπει να έχει συγκροτήσει στην έδρα κάθε ΠεριφερειακήςΔιεύθυνσης Εκπαίδευσης ανά την Χώρα (γ) από ένα τουλάχιστον Ειδικό Πρότυπο Σχολείο και των δύο βαθμίδων, και (δ) από ένα τουλάχιστον Αυτοτελές Γραφείο Επιλογής Μαθητών προς άμεση φοίτηση στα Ειδικά  Πρότυπα Σχολεία, (ε) το δε Αυτοτελές Γραφείο να έχει συγκροτηθεί υπό αυστηρότατες διαδικασίες επιλογής από Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ειδικούς Επιστήμονες – κατά προτίμηση ευρισκόμενους εκτός συστήματος  Δημόσιας Εκπαίδευσης. Τα Στελέχη αυτά θα επιλέξουν εκτός τυπικών διαδικασιών [«out of the box», όπως λέμε στα Σφακιά...] με ελευθερία κινήσεων και επιλογών ανά Εκπαιδευτική Περιφέρεια  τα ταλαντούχα από κάθε άποψη «παιδιά-θαύματα», για να φοιτήσουν βάσει Ειδικού ακόμα και ατομικώς προσανατολισμένου και ολιστικού βιοτικού και Εκπαιδευτικού Προγράμματος προσωποποιημένης προσέγγισης, ενώ – εννοείται – θα έχει εξασφαλισθεί από το ΥΠΑΙΘ η δωρεάν διαμονή, σίτιση, ένδυση, μεταφορά των Ειδικών Μαθητών, των Γονέων και της Οικογένειάς τους στην έδρα του Ειδικού Πρότυπου Σχολείου. Οι απόφοιτοι του Ειδικού Προγράμματος θα μπορούν να ολοκληρώνουν το πρόγραμμα της Α’βαθμιας και Β’βαθμιας Εκπαίδευσης ακόμα και πολύ νωρίτερα από την 12ετή υποχρεωτική διάρκειά του και θα εγγράφονται ελεύθερα στην Ανώτατη Σχολή της κατεύθυνσης και της αρεσκείας τους τυγχάνοντες πλήρους υποτροφίας για το συνολικό διάστημα των σπουδών τους, ενώ και εντός της Σχολής τους θα υποστηρίζονται στις σπουδές τους και την ερευνητική εξειδίκευσή τους.

Με τον σχεδιασμό αυτό σε μία μόλις τριετία από την έναρξη εφαρμογής του προτεινόμενου Προγράμματος οι πρώτοι επιλεγέντες θα έχουν αποδείξει ότι η Χώρα έχει αίσιο αύριο, οι δε επόμενοι ότι το Ελληνικό Φως ακτινοβολεί ξανά.

* Ο Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής είναι Δικηγόρος ΔΣΑ – Εμμισθος Δικηγόρος Τμήματος Δικαστηρίων ΔΝΥ ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M, ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου [ioanniskymionis@yahoo.gr]

Δείτε την αρθρογραφία του Ιωάννη Κυμιωνή εδώ

Σχόλια

Legal Jobs

Legal Jobs
Θέσεις Εργασίας-Υποτροφίες- Μεταπτυχιακά