Όριο 30 σελίδων στα δικόγραφα στο ΣτΕ: Κίνδυνος δραστικού περιορισμού στην πρόσβαση των πολιτών στη δικαιοσύνη

Κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, μεγάλο μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε στο άρθρο του νομοσχεδίου που έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή, με το οποίο εισάγεται περιορισμός στην έκταση των δικογράφων που κατατίθενται στο ΣτΕ.

"Πρέπει να προχωρήσουμε στα αναγκαία βήματα, προκειμένου να γίνει πραγματικότητα η επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης", υπογράμμισε ο Κώστας Τσιάρας και πρόσθεσε ότι "η προσπάθεια να κινηθεί κανείς στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων, προφανώς και συναντά αντιστάσεις".

Το ΣτΕ είναι το πρώτο δικαστήριο που ενσωμάτωσε τις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις, επισήμανε ο υπουργός Δικαιοσύνης και υπογράμμισε ότι πρέπει να προχωρήσουν τα βήματα προς την ψηφιακή δικαιοσύνη και στο μεταξύ να υποστηριχθεί όλος ο χώρος της δικαιοσύνης ώστε να επιταχύνει, προς όφελος των πολιτών.

"Δεν είναι το θέμα μας αν οι 30 σελίδες στα δικόγραφα στο ΣτΕ είναι λίγες ή είναι αρκετές. Το θέμα μας είναι πως κάνοντας τα αναγκαία βήματα θα βοηθήσουμε στην επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης. Το ζήτημα είναι ότι στο τέλος της ημέρας, αυτό που πρέπει να κοιτάμε είναι η λειτουργία της δικαιοσύνης και η ελληνική κοινωνία", είπε ο υπουργός Δικαιοσύνης και δήλωσε ότι έχει τη διάθεση να εξετάσει όλα τα ζητήματα που έχουν τεθεί και στην επόμενη συνεδρίαση να επανέλθει με συγκεκριμένη απάντηση. Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε, στόχος σε κάθε βήμα που κάνουμε είναι να επιταχύνουμε τους χρόνους απονομής της δικαιοσύνης.

Αναφερόμενος στη διάταξη με την οποία τίθεται μέγιστο όριο σελίδων στα δικόγραφα που κατατίθενται ενώπιον του ΣτΕ, ο Παναγιώτης Τσούκας, πρόεδρος της Ένωσης Δικαστικών Λειτουργών του ΣτΕ, είπε ότι η διάταξη είναι ρεαλιστική, ικανοποιεί μια βασική ανάγκη και εκφράζει μια πραγματικότητα. "Η πείρα, μας έχει δείξει ότι συχνά υπάρχουν δικόγραφα ανοικονόμητα. Πολύ μεγάλα, δηλαδή. Πενήντα σελίδες, εξήντα σελίδες, ογδόντα σελίδες, εκατό σελίδες, εκατόν είκοσι σελίδες. Υποχρέωσή μας είναι να τα διεξέλθουμε με τη μέγιστη δυνατή επιμέλεια. Υπάρχει πάντα φόβος σε ένα τέτοιο δικόγραφο να σου διαφύγουν σκέψεις, να σου διαφύγουν επιχειρήματα. Επίσης υπάρχει ακόμα φόβος να σου διαφύγουν και κύριοι λόγοι που προβάλλονται και αφορούν την αναίρεση ή την ακύρωση, δηλαδή, να σου φύγει ένα σημαντικό κομμάτι της δίκης. Το αποτέλεσμα θα ήταν κακοδικία", είπε ο κ. Τσούκας.

Επισήμανε μάλιστα ότι αντίστοιχη ρύθμιση απαντάται και στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ και στο Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δηλαδή στο δικαστήριο εκείνο που έχει σκοπό να προασπίζεται τα ατομικά δικαιώματα. "Η δική μας ρύθμιση είναι μια επιεικής ρύθμιση, δεν είναι μια αυστηρή ρύθμιση, διότι δεν προβλέπεται ότι δεν θα εξεταστεί το δικόγραφο, ότι θα απορριφθεί το δικόγραφο αλλά ότι θα κληθεί ο δικηγόρος που το υπογράφει να το συντμήσει, έτσι ώστε να τεθεί στα όρια του νόμου. Να λάβουμε υπόψη ότι το όριο των 30 σελίδων είναι ένα όριο το οποίο δεν αφορά όλα τα δικόγραφα που κατατίθενται στο πλαίσιο μιας δίκης. Αφορά το κάθε δικόγραφο ξεχωριστά", είπε ο κ. Τσούκας και πρόσθεσε: "η ρύθμιση αυτή δεν αποσκοπεί να απαλλάξει το δικαστήριο και τα μέλη του από κάποιον κόπο. Ο κόπος θα καταβληθεί, αν όχι για τη μια υπόθεση, για μια άλλη. Ο χρόνος που θα εξοικονομηθεί δεν θα αφορά σε οτιδήποτε άλλο, παρά στην μελέτη μιας νέας δικογραφίας".

"Το σύντομο δικόγραφο, των 30 σελίδων, αυτό το δικόγραφο έχει τη δυνατότητα να μεταβιβάζει αποτελεσματικά τη σκέψη του δικηγόρου στο δικαστήριο. Το μεγάλο δικόγραφο μπορεί να κάνει κακό στην υπόθεση, μπορεί να κάνει κακό στην απονομή δικαίου, μπορεί να κάνει κακό στη λειτουργία της δικαιοσύνης, να κάνει κακό στον άνθρωπο που προσφεύγει στη δικαιοσύνη. Αυτή είναι η έγνοια που εκφράζει αυτή η ρύθμιση. Είναι έγνοια για τον Έλληνα πολίτη, για τον Έλληνα διάδικο. Δεν είναι έγνοια για εμάς. Εμάς, αν εξοικονομήσουμε χρόνο, αυτός ο χρόνος θα αφιερωθεί στη μελέτη άλλων δικογραφιών. Πνιγόμαστε από δικογραφίες, κατακλυζόμαστε από δικογραφίες. Έχουμε πολλές υποθέσεις που πρέπει να εκδικάσουμε. Αποβλέπουμε στο κάνουμε αποτελεσματικότερη την επικοινωνία μας, με τους Έλληνες δικηγόρους για το καλό των Ελλήνων πολιτών", επέμεινε ο πρόεδρος της Ένωσης Δικαστικών Λειτουργών του ΣτΕ.

Αντίθετη άποψη εξέφρασαν όμως οι εκπρόσωποι του δικηγορικού κλάδου. "Η διάταξη αυτή αδικεί το διάλογο για την απονομή της δικαιοσύνης", ανέφερε ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Δημήτρης Βερβεσός και σχολίασε: "Αλλού είναι τα προβλήματα. Όταν κάνει δύο χρόνια να βγει απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από διάσκεψη, να γραφτεί και να δοθεί στους πολίτες και έχουν στο μεταξύ εμφιλοχωρήσει άλλες καταστάσεις, εκεί δεν μας ενοχλεί η απονομή της δικαιοσύνης; Υπάρχουν αντίστοιχες κυρώσεις σε δικαστές που καθυστερούν την έκδοση αποφάσεων; Τουναντίον, όλοι παίρνουν επίδομα από την τσέπη ταχείας απονομής δικαιοσύνης στο μισθολόγιό τους".

"Φανταστείτε μία τέτοια ρύθμιση που θα ξεκινήσει από το Συμβούλιο Επικρατείας, θα επεκταθεί αύριο στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, στα πολιτικά δικαστήρια, στα ειρηνοδικεία, στον Αρειο Πάγο, παντού. Θα έχουμε ένα δραστικό περιορισμό σε όλη τη πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη. Εάν αυτό το πράγμα το κάνετε δεκτό, είναι σαν να περιορίζεται το δικαίωμα του οποιουδήποτε δικηγόρου να αναπτύξει ενδελεχώς το δίκαιο του πολίτη", επέμεινε ο Δημήτρης Βερβεσός.

Το ενδεχόμενο η διάταξη να γίνει η "κερκόποτρα" ώστε να υπάρξουν περιορισμοί και στα άλλα δικαστήρια, επισήμανε ο πρόεδρος των Δικηγορικών Συλλόγων Πειραιά Γιώργος Σταματογιάννης και πρόσθεσε: "Αλλού, μάλλον, πρέπει να κοιτάξουμε να δούμε, πού μπορεί να είναι η παθογένεια, σε ανώτατο επίπεδο διοικητικό. Θα μπορούσε να είναι η πλήρης ψηφιοποίηση των λειτουργιών όλης της φάσης της λειτουργίας του Συμβουλίου της Επικρατείας", είπε ο κ. Σταματογιάννης. (πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ακολουθήστε το Legalnews24.gr στο Google News για συνεχή νομική ενημέρωση και αρθρογραφία


Σχόλια

Legal Jobs

Legal Jobs
Θέσεις Εργασίας-Υποτροφίες- Μεταπτυχιακά