Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2016

Πρόστιμο 10 εκ. ευρώ στην Ελλάδα για καθυστέρηση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα απόβλητα (ΔΕΕ)

Απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-584/14 Επιτροπή κατά Ελλάδας. Λόγω καθυστερήσεως στην εφαρμογή της νομοθεσίας της Ένωσης περί αποβλήτων, η Ελλάδα υποχρεούται να καταβάλει κατ’ αποκοπήν ποσό ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματική ποινή ύψους 30 000 ευρώ ανά ημέρα καθυστερήσεως. Το Δικαστήριο είχε διαπιστώσει την παράβαση της Ελλάδας για πρώτη φορά με απόφαση του
2009. Με απόφαση της 10ης Σεπτεμβρίου 2009[1] το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι η Ελλάδα δεν είχε προβεί σε προσήκουσα εφαρμογή διαφόρων οδηγιών, ήτοι της οδηγίας περί στερεών αποβλήτων[2] , της οδηγίας περί επικίνδυνων αποβλήτων[3] και της οδηγίας περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων[4].
Ειδικότερα, το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι η Ελλάδα δεν είχε εκπονήσει και θέσει σε εφαρμογή, εντός εύλογης προθεσμίας, σχέδιο διαχειρίσεως των επικίνδυνων αποβλήτων σύμφωνο με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της Ένωσης ούτε είχε δημιουργήσει ολοκληρωμένο και κατάλληλο δίκτυο εγκαταστάσεων διαθέσεως των επικίνδυνων αποβλήτων, στο πλαίσιο του οποίου να εφαρμόζονται οι πλέον ενδεδειγμένες μέθοδοι για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. 
Επιπροσθέτως, η Ελλάδα δεν είχε λάβει το σύνολο των μέτρων που απαιτούνταν για την εξασφάλιση, ως προς τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, της τηρήσεως των κανόνων περί αξιοποιήσεως και διαθέσεως των αποβλήτων και περί αδειοδοτήσεως και εκμεταλλεύσεως των χώρων υγειονομικής ταφής. Το 2014 η Επιτροπή, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα δεν είχε λάβει εντός της ταχθείσας προθεσμίας της 25ης Μαρτίου 2013, όλα τα μέτρα που απαιτούνταν για τη συμμόρφωσή της προς την απόφαση του 2009, αποφάσισε να ασκήσει ενώπιον του Δικαστηρίου δεύτερη προσφυγή λόγω παραβάσεως κατά της εν λόγω χώρας, με την οποία ζήτησε την επιβολή σε αυτήν χρηματικών κυρώσεων. 
Με τη σημερινή απόφασή του το Δικαστήριο διαπιστώνει ότι η Ελλάδα δεν έλαβε όλα τα μέτρα που απαιτούνται για την εκτέλεση της αποφάσεως του 2009. Συγκεκριμένα, κατά την καταληκτική ημερομηνία της 25ης Μαρτίου 2013, η Ελλάδα δεν είχε ακόμη υιοθετήσει ειδικό σχέδιο για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων ούτε είχε δημιουργήσει ολοκληρωμένο και κατάλληλο δίκτυο εγκαταστάσεων διαθέσεως των επικίνδυνων αποβλήτων ή θέσει σε εφαρμογή διαχείριση των «ιστορικών αποβλήτων» (παλαιών αποβλήτων προσωρινώς εναποθηκευμένων σε χώρους μη προοριζόμενους προς τούτο) σύμφωνη με τις απαιτούμενες προδιαγραφές. 
Το Δικαστήριο εκτιμά ότι, πέραν της διάρκειάς της, η οποία υπερβαίνει τα έξι έτη, η παράβαση της Ελλάδας είναι ιδιαιτέρως σοβαρή, καθόσον δύναται να θέσει σε άμεσο κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία και να επιφέρει βλάβη στο περιβάλλον. Το Δικαστήριο επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η κατασκευή διαφόρων εγκαταστάσεων καθώς και τριών χώρων αποθέσεως για την επεξεργασία των επικίνδυνων αποβλήτων δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. 
Υπό τις συνθήκες αυτές, το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμη την επιβολή στην Ελλάδα της υποχρεώσεως καταβολής, στον προϋπολογισμό της Ένωσης, χρηματικής ποινής ύψους 30 000 ανά ημέρα καθυστερήσεως στην εφαρμογή των μέτρων που απαιτούνται για τη συμμόρφωσή της προς την απόφαση του 2009, από της δημοσιεύσεως της σημερινής αποφάσεως και έως την πλήρη εκτέλεση της αποφάσεως του 2009. Επιπλέον, το Δικαστήριο κρίνει ενδεδειγμένη, για την πρόληψη της επαναλήψεως ανάλογων παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης στο μέλλον, την επιβολή στην Ελλάδα της υποχρεώσεως καταβολής, στον προϋπολογισμό της Ένωσης, κατ’ αποκοπήν ποσού ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ. (curia.europa.eu). Δείτε το πλήρες κείμενο της απόφασης εδώ

[1] Απόφαση του Δικαστηρίου της 10ης Σεπτεμβρίου 2009, Επιτροπή κατά Ελλάδας (C-286/08).
[2] Οδηγία 2006/12/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 2006, περί των στερεών αποβλήτων (ΕΕ 2006, L 114, σ. 9).
[3] Οδηγία 91/689/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 1991, για τα επικίνδυνα απόβλητα (ΕΕ 1991, L 377, σ. 20).
[4] Οδηγία 1999/31/ΕΚ του Συμβουλίου της 26ης Απριλίου 1999, περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων (ΕΕ 1999, L 182, σ. 1).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Διαβάστε επίσης:

Τροποποίηση απόφασης για το δικαίωμα επιμέλειας, επικοινωνίας και τις υποχρεώσεις διατροφής ανήλικου τέκνου. Διεθνής δικαιοδοσία

Σύμφωνα με την πρόταση (1ης Δεκεμβρίου 2016) του Γεν.Εισαγγελέα του ΔΕΕ στην Υπόθεση C‑499/15, το άρθρο 8 του κανονισμού (ΕΚ) 2201/2003,...